Kasko ödemelerine ‘ÖTV’ ayarı

Resmi Gazete’de yayımlanan, Cumhurbaşkanı Kararı ile binek otolar için oranlara temel özel tüketim vergisi matrahlarında değişikliğe gidildi. Bu durum sıfır arabalarda düşüşe neden olurken, kasko fiyatlarını da etkiledi.

0. VE 8. BASAMAK ORTASINDAKİ FARK NE KADAR?

Konuyla ilgili milliyet.com.tr’ye açıklamalarda bulunan Tüketici Konfederasyonu Sigorta Komisyonu Başkanı Turusan Bağcı şu tabirleri kullandı: “Trafik sigortasında prim artışı devam edeceği ve daha da yükselmemesi için yeni trafik sigortası yönetmeliği çıkarıldı. Burada çok kaza yapan şoförlerin davranışları kaza yapma oranları düzeltilmediği sürece sigorta primi artırılsa dahi hasar prim oranının artmaya devam edeceğini düşünüyorum.

‘0. BASAMAĞA ALINAN ŞOFÖR YÜZDE 200 PRİM ÖDEYECEK’

Bu sebeple uygun şoför ile berbat şoför ortasındaki prim farkı önemli manada açıldı. Evvelce 7 basamak vardı. Birinci defa bir araç aldığınızda 4. temel basamaktan sigorta primi yaptırıyordunuz. Şayet makus sürücüyseniz kaza yaptıkça 3. 2. 1. basamağa kadar düşüp trafik sigortası primlerini yaklaşık yüzde 50’ye kadar artabiliyordu. Artık 0. basamak da eklendi makûs şoförler 3’ten fazla kaza yapıyor ise 0. basamağa alınacak burada yüzde 200 prim gelecek.

‘4 BİN 350 LİRALIK PRİM 13 BİN LİRAYA ÇIKIYOR’

Örneğin İstanbul için yeni bir araba aldınız. 4. temel basamaktaki priminiz yaklaşık 4 bin 350 lira civarında. Şayet siz sıfırıncı basamağa geçerseniz yüzde 200 bir artışla 13 bin liraya çıkıyor.

Ama tam zıddı uygun bir sürücüyseniz 4. basamaktan 5. 6. 7. basamağa kadar yükselip yüzde 42 civarında indirim alabiliyordunuz. Artık yeterli şoförler için 7. basamakta 5 yıl ve daha fazla kalan âlâ şoförlere 8. basamak eklendi. Buradaki indirim oranı da yüzde 50 düzeyinde oldu.

‘İYİ ŞOFÖR 2 BİN 100 LİRA ÖDERKEN, MAKUS ŞOFÖR 13 BİN LİRA ÖDEYECEK’

4 bin 350 lira olan bir trafik sigortası 2 bin 100 lira üzere bir düşük prim öderken, makus şoför 13 bin lira üzere çok yüksek bir prim ödeyecektir.

YENİ YILDA TRAFİK SİGORTASI FİYATLARINDA NE KADAR ARTIŞ OLACAK? ÖNGÖRÜNÜZ NEDİR?

Trafik sigortasında önümüzdeki yıl araç fiyatlarının artması, dövizin yükselmesi ve yedek kesimde artma, minimum fiyatta beklenen artış da olursa yüzde 70 civarında bir yükseliş daha olabileceğini iddia ediyorum. Lakin bu yeni yönetmelik uygulamasıyla trafik sigortası fiyatları artmayabilir. Hasar prim oranı düşerse trafik sigortası gerileyebilir. Zira yeni yönetmelik çok kıymetli birkaç husus getirdi. Bunlardan bir tanesi berbat şoförlere ruhsal rehabilitasyon geliyor.

‘BU BİREYLERİN EHLİYETİNE EL KONABİLİR’

3’ten fazla kaza yapan 1. ve 0. basamaktaki şoförlere ruhsal test yapılıp bir psikoloğa sistemli olarak gitmesinin yolu açıldı. Bu müddette ehliyetine el konabilir. Rehabilitasyondan olumlu çıkmazsa ehliyetsiz de kalabilir. Bizim de desteklediğimiz Avrupa ve diğer ülkelerde olan uygulamayı olumlu buluyoruz. Kişi ağır kusurlu, kırmızı ışıkta geçmiş, aksi tarafa geçmiş ve birisine çarpmış, bunu birkaç kere tekrarlamış, emniyet şeridini kullanmış bu şahısların ruhsal rehabilitasyona gitmesi gerektiğini düşünüyorum.

‘İYİ SÜRÜCÜ-KÖTÜ ŞOFÖR AYRIMI KASKOYA DA GELMELİ’

Bu uygulamanın kaskoya da yapılmasını istiyoruz. Misal indirim oranı, güzel şoför, berbat şoför ayrımının kaskoya da gelmesini istiyoruz. Bununla ilgili de bir çalışma yakın vakitte yapılacağı bilgisini aldık.

‘2023’ÜN BİRİNCİ ÇEYREĞİNDE ŞOFÖR SİCİLİ GELECEK’

Bu yönetmelikle getirilen çok değerli bir uygulama daha var. İndirimli prim kişiyi takip edecek. Şoför sicili denilen bir sicil oluşturuluyor. 2023’ün birinci çeyreğinde hazır olacak. Örneğin bir şirkette bilhassa ticari araç kullanan filolarda karşılaşıyoruz. Araç şahsa ilişkin değil, kiralamış bireylerin daha çok kaza yaptığını görüyoruz. Zira bir şirkette kaza yapıp hasar alınca o şirket yüksek prim ödüyor. Bu kişi işten ayrılıp diğer yerde çalıştığında tekrar birebir hasarı yapmaya devam edebiliyordu. Artık bir kişi bir yerde kaza yaptı, o siciline yansıyacak. Yeni bir yerde işe girerken büyük ihtimalle bu işletmelerin artık şoförleri siciline bakarak işe alacağını da düşünüyoruz. Yani berbat şoförler işsiz kalabilir.

‘SÜRÜCÜ KAZA YAPTIĞINDA TAKİP EDİLECEK’

Bir öteki mevzu da kişi 1. yahut 0. basamağa geldi yüzde 200 prim ödüyordu. Arabayı eşine, dostuna sattı üzere gösterip tıpkı aracı kullanmaya devam ediyordu. İşte şoför sicilinde araç diğerinin ismine dahi olsa birebir şoför kaza yaptığında bu primler bireye yansıtılıp takip edilebilecektir.

‘TÜRKİYE’DE MAKÛS ŞOFÖR SAYISI 15 BİN’

0. ve 1. basamakta Türkiye’de 15 bin şoför var. Bunları trafik canavarı olarak tabir ediyoruz. 5-7 ve daha fazla kaza yapan şoför sayısı yaklaşık 15 bin civarındadır.

İyi şoförlere yüzde 50 indirim gelecek ben trafik sigortamı yaptırmayıp seneye yaptırayım diyenlerle karşılaşıyoruz. Bu hakikat değildir trafik sigortasını yaptırmakta aşikâr müddet orta verirseniz indirimlerini kaybedip primli ceza poliçesi yaptırıyorsunuz. Trafik sigortası vadesi geldiği gün yapılması gerekir, yoksa aksi durumda otomobilinizin bağlanması üzere badireler yaşanabilir.

‘KASKO PRİMLERİNİN YÜZDE 50-100 ORTASI ARTACAĞINI DÜŞÜNÜYORUM’

Araç fiyatlarında artışın devam etmesi, yedek modülde fiyatların yükselmeye devam etmesi kasko primlerini de artıracaktır. Kaskoda bu türlü bir düzenleme yapılmadı. Yüzde 50 ile yüzde 100 ortasında kasko primlerinin artacağını düşünüyorum.

ÖTV MATRAH DÜZENLEMESİNİN KASKO FİYATLARINA TESİRİ OLUR MU?

Araç 400 bin lira ÖTV ile 350 bine düştü. Araç bedellerindeki indirim kasko fiyatlarına yansıyacaktır. Lakin bunun tesiri sonlu olacaktır.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir